COPY PASTE The text is in Norwegian. Da har jeg endelig tatt meg noen timer fri fra det andre livet for å lage en ferdig tråd om denne bilen! Håper dere liker det dere ser. Den 17 til 19 april var jeg en tur nede i Moss-området for å detaile en bil som ble det ble avsatt tid til før snøen la seg i november. Jeg fikk lånt husrom og frokost av Andrè (slemreke) hele helgen. Mat skaffet Bjørnar på diverse kebabsjapper i området. Det ble en sunn helg kan dere skjønne. Bilen er en 1998 VW Golf MK4 GTi Exclusive som er chippet nå nylig. Gått under 100 000 og har sort Recaro skinn interiør, navi, klima, takluke, justerbart senkesett, ekte BBS LM og generelt full pakke. Den er veldig velholdt og fremstår like strøken i virkeligheten som på bildene. Syns bilen er helt riktig utført! Creds for det Bjørnar. Bilen ble besiktiget og inspisert før den ble clayet og vasket. Bilen var forøvrig ferdig vasket når jeg ankom. Jeg skriver spesifikasjonslisten på engelsk da dette blir postet på andre forum. Wash: - Chemical Guys Grime Reaper - Chemical Guys Maxi Suds - Dodo Juice Born to be Mild - Optimum Car Wash - Swissvax Waschpudel Paint: - Riccardo yellow claybar - Optimum No Rinse as lube - Menzerna SIP - Menzerna 106FF - Swissvax Best of Show - Swissvax Shield Others: - Makita 9227CB - Lots of Microfiber - Lots of pads - Swissvax Detail brushes - Swissvax Pneu - Swissvax Autobahn - Norton wetsanding paper - Nanolotus Windowsealant - Chemical Guys Streak Free Glass Cleaner - PTG - Brinkmann +++ Jeg begynte på fredag med å claye bilen med gul Riccardo clay og Optimum No Rinse som claylube. Det var endel asfaltflekker i lakken som jeg helt sikkert med stor fortjeneste fjernet med Scholl Crack, men bilen var som sagt ferdig vasket og tørket når jeg kom så kjørte på med clay. Takk til Andè som hjalp meg med den biten. Og sånn ble clayen seendes ut etter venstre framskjerm og førerdør. Dette er jo ikke så ille, men alikevel så er det ganske ille i og med at den har vært på et Meguiars bilpleiesenter i høst før den ble satt inn til vinterlagring. Etter clayingen så vasket jeg bilen med en fin liten miks av såper som jeg syns er herlig å jobbe med. Alle utgjør hver sin spesialitet så den miksen syns jeg er fin med tanke på lukt, glid, skum og effektivitet. Dro frem Swissvax sin Waschpudel og satte igang. Deretter ble bilen kjørt inn og tørket med to Scandicshine Drying towel versjon 2, før jeg gikk over hele bilen med Chemical Guys Miracle Dryer (25") i alle kriker og kroker. Så var det inspiseringen som gjensto før jeg tok kvelden. Hadde med meg Brinkmann og PTG. Kom igjen lørdagsmorgen for å fortsette der det slapp. Kjørte på med blå 3M teip, og etter et par timer var bilen maskert opp fra topp til tå. Demonterte ting som blinklys, plast i fanger etc. Dette ordnet Bjørnar med når jeg maskerte. Bilen målte veldig høyt noen steder, men det oppklarte Bjørnar for meg med en gang, så jeg gikk ut ifra at det var 30-40 um på lakkerte flater, som ifølge lakkerere skal være tykkelsen på klarlakken. Lakken var utrolig hard å jobbe med. Var til tider håpløst vil jeg påstå. Men smurte meg med Swissvax Tålmodighet og fikk en kebabtallerken fra "Balkan" i Drøbak (?) og satte igang igjen. Var noen steinsprut som irriterte Bjørnar som det var lagt i lakk i som ble våtslipt. De ble helt borte og ingen riper etter våtslipingen etter rubbing. Kjører på med noen 50-50 bilder i og med at jeg, og helt sikkert fler liker å se forskjellen. På noen av bildene vil dere se hologrammer etter ull og SIP. Men ikke fortvil, de ble borte! Jeg gikk over hele bilen med Scholl ullpad og Menzerna SIP som fjernet stort sett alt. Var noen riper som jeg måtte gi tapt for da jeg kjente de med neglen. Men de ble rubbet runde i kantene og nesten usynlige uansett. Etter dette kjørte jeg på med Sonus blå pad og Menzerna 106FF for å høyglanspolere lakken, deretter refinet jeg med samme kombinasjon men nede på 800-1000 rpm. Det ble top notch etter dette og var derfor LSP klar. Noen nye inspeksjonsbilder. Dette var jeg fornøyd med så preparerte bilen for voks. Det ble lagt på Swissvax Shield i dørkarmer, bak tanklokket, innsiden av bakluke og i motorrom (glemte selvfølgelig bilder). Deretter ble det påført tre lag med Swissvax Best of Show på lakken og ett lag med Swissvax Autobahn på felgene og eksosstussen. Rutene ble renset og forseglet med Nanolotus Proff vindusforsegling. Dekksidene ble behandlet med Swissvax Pneu. Over til de ferdige bildene. Bilen ble etter dette stilt ut på årets første VW-Audi Club treff på Hadeland og ble premiert med pokal med prisen "Topp 5 VW". Det var et ganske stort treff med i overkant av 120 utstilte biler (både Audi og VW) hvor bilene konkurrete seg i mellom uavhengig av modell og type. Takk for at dere så på!
I really like these cars. Great job on this one. Oh and I love the pic with the graffiti in the background, that is too cool.
Great finished product, looks amazing...are some of the last finished shots in different settings on your camera or post processing? They look different to me.
MATE that is one of the BADDEST Golfs I've seen in a long time, WANT ONE!!! Great photography as well, very nice!