IT'S IN NORWEGIAN, YOU COULD TRY GOOGLE TRANSLATE IF YOU WANT TO READ ASWELL. Ford Escort RS Cosworth Denne bilen skulle få en vinterklargjøring med kun en runde med maskinen og resten for hånd. Så møkkete som den var når jeg så bilen i verkstedet tenkte jeg at det skulle bli en hard case. Fikk fortalt at lakken er 3 år gammel, og er en orginal Ford farge. Bilen ble målt etter vaskeprossesen og kom ikke under 200 MY på bilen, så var greit med lakk og ta av. Bilen viste seg også å være mellomslipt, så det lå noen sliperiper under klarlakken. Men da visste jeg at det var iallefall 2 lag med klarlakk. Vask: SV Carbath Sheepskin mitt Mac1 Prickbort CG Maxi Suds II Pinnacle Gritguard Clay: CG Aggressive Megs Aggressive ONR som lube Maskering: Diverse 3M teip "Maskeringspapir" Stødig hånd Korrigering: Menzerna SIP MG #80 Grønn uberpad (medium) Gul Megs pad (medium-ish) Finishing: 2 lag med CG Jetseal m/herdetid på 15 og 20 min SV Insignis Ruter: Nanolotus proff ruteforsegling CG Streak free glass cleaner Eksos: Vanlig stålull med såpe CG Metal Shine Matteklut (for å matte ned lakk) Felger og dekk: Valetpro Bilberry 1:4 Valetpro børster Mac1 Prickbort DP Tire Gloss 70 grader varmt høyttrykk Gummi og plast: CG New Look Trim Gel 3M GPAC Diverse: Makita 9227CB 3M bakplate Alt fra cheapo MF til Green monster MF. Lilla engangshansker som er tykke 3M Sun Gun Så til jobben... Kom til lakkverkstedet hvor bilen sto og fikk litt hakeslipp når jeg så den. Den var "noe" møkkete der den sto og skinte under kunstig lys. Så ikke noe på bilen før jeg begynte å vaske, da det ikke var noe lakk i sikte - bare 2 cm med møkk. Felgene var selvfølgelig kritthvite, og jeg kunne tenke meg at de skulle by på problemer litt senere. Fant også noen utsatte steder med tanke på inn- og utgang av bilen. Det var heeelt klart at det var mye mer møkk enn det var lakk. Tipper på noen tusen MY. Mens jeg sto der å lo litt av den møkkete bilen tenkte jeg også at denne må ha lite eller ingen beskyttelse. Clay skulle jo bli, gøy, tenkte jeg. Spylte først av bilen med 50-60 grader varmt vann med Foma høyttrykksspyler. Det meste forsvant for det blotte øyet, men det gjensto mye vaskearbeid før vi kunne tenke på tørk og maskering. Prickbort ble påført etter spyling og lot det jobbe i noen minutter. Spylte av bilen igjen og mye forsvant denne runder også gitt. Nå var det neimen ikke mye vann som hang igjen på bilen gitt. Noe var det, men det lå i titalls minutter uten endring. Felgene trengte jo sårt en omgang med litt tender, love and care. Så neste steg på lista ble jo helt klart de kritthvite, grå for øyeblikket, Compomotive felgene. Sånn ble de etter Bilberry, og kun spyling. Var jo ikke helt det utslaget jeg håpet på, men skitt au. Fant frem børstene og begynte å sause inn felgene i Bilberry igjen. Det skulle vise å være helt sjuukt mye inngrodd møkk på innsiden av felgene. Bestemte meg for å ta av framhjulene og ta de innenfra og ut når jeg så hvor mye riper dette kom til å lage på felgene. Inspiserte hjulbrønner og tok de lett også. Sauset inn med prickbort og lot det stå 1 minutt eller så før jeg svampet de. Spylte deretter på avstand pga mansjetter og sunt fett for bilen. Ble et helt greit resultat dette. Jeg visste at jeg måtte skynde meg litt fordi jeg hadde bilen kun en dag. Sånn så felgen ut på innsiden etter en kvart runde med børster og Bilberry. Felger 1, Kenneth 0. Jeg tok opp kampen med møkka og kjempet meg fra baksiden og ut. Endte opp med et noenlunde greit resultat. Men igjen tok tiden meg igjen, så det måtte bli som det ble. Her er høyre framhjul før vask. Har dessverre ingen av etter, bortsett fra at resultatet stort sett ble likt på begge sider. Bakfelgene var slettes ikke ille på baksiden, så de fikk bare kjørt børster i flertall igjennom eikene. B) Så sto eksosstussen for tur. Denne hadde jeg gledet meg lenge til, fordi eieren trodde ikke denne var rustfri. Det skal sies at det trodde ikke jeg første gangen heller. Men når jeg så bakpotta fra siden når jeg vasket felgene, så glinset det litt der, så vasket stussen litt og fant ut denne blir bliiiing! Picture time. Her har jeg satt opp kamera på stativ for at dere skal kunne se de forskjellige stegene, og jeg skal prøve å forklare underveis. Brukte CG Metal Shine, stålull med såpe og matteklut. Fuktet stålullen med vann, så det skulle bli litt skum og glid og brukte kun rette bevegelser i en retning. Deretter dro jeg ut litt "godsaker" fra innsiden med stålull og polerte ytterste "ringen" på stussen. Så gikk jeg igang med matteklut og CG Metal Shine som også ble jobbet med i samme retning som forrige runde. Dette ga meg dette resultatet som jeg ble fornøyd med. Jeg syns det er spesielt viktig å få endestussen til å se bra ut, for den legger til og med Ola Normann til. Så det er ekstra gøy. Samtidig som det er noe helt annet å jobbe med polering. Er en flott avveksling egentlig. Her har jeg satt opp en bildeserie som er kronologisk. Dette viser stegene før, stålull og etter matteklut med CG Metal Shine. La igjen litt oljer og godsaker på gulvet dette gitt. Merkelig... :huh: Vasket bilen etter dette med godvilja og radio til. Har ingen bilder fra selve prosessen, men tok litt av vaskevannet oppi en gjennomsiktig boks for å se hvor mye som faktisk sitter igjen etter avspyling, 2 runder avfetting og spyling med varmtvann. Clay sto for tur, og her kjørte jeg og eier på med CG agressiv clay og Megs sin agressive clay. Etter ett panel... Tørket bilen og kjørte den foran vaskeområdet for å svabre ut vann og sånt. Der fikk jeg en lite overraskelse gitt. Grep muligheten i samme slengen å lagde litt beach reklame for Scandicshine. I present; Scandicshine Beach Resort. Trillet bilen tilbake igjen og inspector Kenneth tok 3M Sun Gun fatt og gikk seg en runde. Syns lakken var noe flat etter hele prosessen og gledet meg til resultatet allerede nå. Bilen var helt ren og ubeskyttet til tusen - Akkurat sånn det bør være så ting får heft. Jeg var litt målløs faktisk. Hvordan kunne dette ha seg at den var så strøken i lakken? Bilen hadde myk lakk og lite RDS og nesten enda mindre swirls. Den var lett og jobbe med også. En skikkelig nybegynner lakk. En du ikke trengte å anstrenge seg så mye for å få strøken. Men akkurat hard nok til å ikke ripe med MF eller lage hologrammer med ett steg. Så nå var det bare å maskere og fyre Makita'n. Noen 50-50'r som alltid. Det var som sagt ikke store greiene her. Fant ut at vi brukte Menzerna SIP og grønn uber pad (medium). Og det fungerte gull. Etter wipedown så man ikke antydning til kjørespor eller noe annet med verken LED eller 3M Sun Gun. Kjørte litt zenith metode på refiningen så gikk det helt fint! Under her har jeg inspisert etter maskinbruken var ferdig. Dette var da etter wipedown med 3M GPAC. Så var det finishing, ruter og lister for tur. Her har jeg ingen bilder fra noen prosesser da tiden virkelig begynte å fly fra meg. Dere vet akkurat hvordan det er regner jeg med. Men det ble mye finishing bilder. Etter en kveld og en hel dag ble bilen veldig klar for vinteren med sine 300 hk og 4x4. Alt i alt var det en ålreit jobb, men forutså ikke så jævlige felger. Men alt gikk som det skulle og bilen har vel ikke vært blankere før! Ny eier er strålende fornøyd, og det er bra fordi han skal lakke bilen min med 4-5 lag klarlakk til våren igjen. Er det noen spørsmål eller lignende så må dere gjerne spørre og grave så skal jeg svare så godt jeg kan. Happy reading!
Great job on that thing! I have always liked the Escort Cosworths. It really looks like that car is being used as its intended. On a side note, If your going to post a Show and Shine you should do it in English. You're making it harder for the members on this board to actually go back and forth between google translator. Its fine if its one big paragraph but when its all broken up with pictures its a real pain in the a**. I stopped translating less than half way in. This is after all a detailing forum and the members here want details on what was performed and not just look at pictures. Plus I think there are only like 3 active members from Norway here.
Sorry mate. I ment you could use Google Toolbar, with the translator installed. That way you did'nt have to go back and forth, because the toolbar would translate the page as it is. The reason why it's written in norwegian is simply because I posted this detail on a norwegian site first.
Whats there to translate? Start with one dirty Cosworth. Add ScandicShine. Presto! One wicked looking car. Those things are sweeeeeeeeeet! What year is that? We have to wait 15 years before we can import them.
I have my Google Toolbar automatically traslate from Norwegian, so anything appears in that language is automatically translated in English... Very nice work on that car, it was horrible...so filty, it's unbelievable...
nice job. cant understand your write up but pics speak for themselves. that wing thing is ugly though even though its probably factory
DAMN, look at that Cossie, fantastic looking machine! One of the most expensive to insure vehicles in the UK, always will be. I vote for one of the best details on DB so far!
It's a factory wing. But I like the WRC wing more. This is not the same car, just same colour. They are quite expensive to insure here aswell, but I guess it's a more common look in UK than Norway. More cars, more accidents. Audi S cars are hopeless to insure here. Wow, thanks. :giggle:
It automatically translates (takes about 5-10 sec) and all the text appears in English instead... and it's pretty accurate.